Wyczyn do góry nogami: Wyspy Normandzkie

Kilka miesięcy temu podczas Mistrzostw Świata w Warszawie obserwowaliśmy wiele drużyn narodowych. Naszą uwagę przykuwały nie tylko wielkie marki, takie jak Włochy, Anglia czy Francja, ale przede wszystkim mniej popularne teamy. Wiele z nich pomimo dużo mniejszych możliwości i widocznie niższego budżetu bardzo profesjonalnie podchodziło do tej imprezy. Jedną z takich drużyn były Wyspy Normandzkie.

Postanowiliśmy przedstawić Wam krótki opis tego jak wygląda wyczyn na wyspie Jersey oraz Guernsey. Temat zreferował nam Prezydent Federacji Wędkarskiej Wysp Normadzkich Greig Brown:

Wyspy Normadzkie to mała grupa wysp położonych na kanale La Manche pomiędzy Francją, a Anglią. Jersey i Guernsey to dwie główne wyspy z całego kompleksu oraz dwie wyspy, na których można uprawiać wędkarstwo słodkowodne. Na Jersey nie ma żadnych kanałów oraz rzek. Większość połowów ryb odbywa się w zbiornikach, które służą do dostarczania wody pitnej oraz na małych zbiornikach znajdujących się na... polach golfowych. Głównymi rybami łowionymi podczas zawodów wędkarskich są płocie i okonie. W naszym rybostanie posiadamy również liny i leszcze, ale te łowione są głównie nocami. Na wyspie Guernsey mamy kilka ciekawych zbiorników z karpiami oraz dodatkowo z leszczami i linami. Na obydwu wyspach w stosunku do wędkarstwa słodkowodnego obowiązuje polityka "złów i wypuść". Poza wędkarstwem matchowym mamy tutaj możliwość połowu troci używając wędki muchowej. Nie jestem pewny opłaty za wędkowanie na wyspie Guernsey, ale wiem że roczna opłata na Jersey to £60.

Obecnie reprezentacja na mistrzostwa świata zbudowana jest na wędkarzach z wyspy Jersey, ale Guernsey także w przeszłości miało swoich kadrowiczów. Mam nadzieję, że w przyszłości ten trend wróci. Do selekcji drużyny każda z wysp nominuje po 6 wędkarzy i z tego grona wybierany jest skład na imprezy rangi mistrzowskiej.

Robimy kilka eliminacji w roku, na podstawie których sprawdzamy którzy z wędkarzy są najlepsi. Dodatkowo trenujemy techniki wędkowania, z których na co dzień nie korzystamy na naszych wyspach. Często nasze warunki naturalne nie pozwalają na to, więc wyjeżdżamy na sesje treningowe do Francji lub Anglii. Na tę chwilę nasza reprezentacja startuje tylko w spławikowych mistrzostwach świata. Mamy duże braki w ilości wędkarzy mogących startować, ale pracujemy nad tym, aby wędkarzy wyczynowców było więcej. Na Jersey mamy tylko 25 wyczynowców, a na Guersey jedynie 15, więc jak sami widzicie to naprawdę garstka zawodników, w porównaniu do innych drużyn.

W przeszłości mieliśmy kilka ciekawych wyników biorąc pod uwagę wielkość naszego kraju. Pierwszy raz w mistrzostwach świata wystartowaliśmy w 1992 roku i zdobyliśmy wtedy brązowy medal drużynowy. Natomiast w 2009 roku zdobyliśmy 5 miejsce indywidualnie. Mieliśmy tyle samo punktów co medal brązowy, ale niestety przegraliśmy wagą. Co więcej w ostatnich latach dwukrotnie wygraliśmy swoje sektory i 3 razy zdobyliśmy drugie miejsce. W tym roku oczywiście wysyłamy drużynę na mistrzostwa Świata do Chorwacji chociaż trudno jest nam znaleźć podobno łowisko z podobnymi rybami jakie się tam znajdują i jakie mamy łowić. W tym momencie mamy dwóch trenerów którzy będą nam pomagać podczas tego startu. Są to Patrick Weekers z Belgii oraz Thierry Theaudin z Francji. Jest jeszcze jedna ważna kwestia.W ubiegłym roku udało nam się zdobyć jako sponsora naszej drużyny firmę Sensas. To dla nas niezwykle ważne wydarzenie. Zarówno od strony sprzętowej jak i motywacyjnej.

Greig Brown
President
Channel Islands Federation of Anglers

----------------------------------------------------

Od redakcji:

Wiele razy słyszeliśmy, że bez sprzętu i pieniędzy nie da się osiągać wyników i realizować się wędkarsko na najwyższym poziomie. Jak widać po opisie Greiga - dla chcącego nic trudnego. Jeśli ktoś naprawdę lubi to co robi i robi to z przyjemnością, nie ma dla niego przeszkód i barier. A tak i z innej beczki... czy ktoś z was łowił ryby na polu golfowym…?